Siapa lebih kejam?

islam unites us all

Di sebuah daerah islam, terdapat dua orang kafir laknatullah alaihim. Mereka berjalan terhuyung hayang dalam keadaan mabuk. Tangan mereka ada botol arak yang dibawa bersama.

Kemudian mereka bertengkar dalam 1 perkara. Iaitu siapakah yang paling kejam antara mereka. Lalu masing-masing mempertahankan diri bahawa mereka adalah paling kejam berbanding orang lain.

“akulah manusia paling kejam dalam dunia ini. Aku pernah merogol anak gadis dihadapan keluarga mereka sendiri! Lalu mereka tidak mampu berbuat apa-apa untuk membalas! Hahaha”. Kata seorang dari mereka dengan nada bangga.

“engkau belum cukup kejam. Aku bukan setakat merogol. Selepas aku rogol, aku bunuh anak gadis itu dengan keluarganya sekali. Hahahah. Sekarang siapa yang lebih kejam dari aku?” kata seorang lagi sambil meneguk arak yang ada di tangannya. Terlopong sebentar rakannya. Dia tidak terfikir sampai tahap membunuh. Dalam hati dia memuji kekejaman rakannya itu.

“kamu berdua masih belum kejam. Akulah yang manusia paling kejam di atas muka bumi ini. Hatta kamu berdua tidak mampu menjadi sekejam aku!” datang seorang lelaki dari arah belakang menegur. Terkejut dua orang kafir tadi sambil menoleh dan bertanya.

“siapa kau? Kami tidak kenal kamu?”

“memang kamu berdua tidak kenal pada aku. Tetapi aku cukup mengenali kamu berdua. Kau yang merogol adalah yahudi. Dan kau yang membunuh adalah amerika.” Lelaki itu menjelaskan. Kedua-dua lelaki kafir itu kehairanan.

“jadi apa tujuan kau datang ke sini?”

“aku Cuma mahu bertanya, apakah kamu berdua sanggup melihat sahaja adik dan kakakmu dirogol dan keluargamu dibunuh dihadapan mata kamu sendiri dan kamu tidak melakukan apa-apa?”

“sudah pasti tidak! Kami akan membalas dan membunuh mereka yang melakukan itu semua kepada keluarga kami!” serentak mereka berdua menjawab. Tampak marah pada wajah mereka.

“kalau begitu, aku ingin memberitahu kepada kamu berdua bahawa akulah manusia paling kejam di dunia ini. Kerana orang yang kau rogol itu adalah adik dan kakak aku sendiri. Dan keluarga yang kau bunuh itu ialah keluarga aku sendiri. Tetapi aku hanya melihat dan tidak berbuat apa-apa” ternganga kedua-dua lelaki kafir tadi. Mereka saling berpandang sesama sendiri.

Kemudian lelaki itu menyambung,

“dan sebenarnya akulah orang islam yang hanya tinggal pada nama sahaja. Amalan aku bukan lagi islam. Sehari-hari aku adalah seperti kamu berdua. Siang aku dipenuhi dosa. Malam aku dipenuhi nafsu. Sehingga kamu berdua tidak lagi kenal dengan aku. Dan yang paling utama, aku tidak lagi ambil peduli hal perihal keluargaku dan aku tidak melakukan apa-apa kepada kamu berdua ketika kamu merogol dan membunuh keluargaku di depan mata kepala aku sendiri”

***

Dialog di atas adalah sebahagian contoh sikap sesetengah orang islam sekarang. Yang tidak lagi mengambil peduli apa yang terjadi pada orang islam di tempat lain.

Semua orang islam itu bersaudara. Tidak mengira bangsa dan bahasa. Warna kulit dan warna mata. Semuanya itu hanyalah perbezaan zahir. Dalam batin semuanya sama. Iaitu iman yang satu.

“Sesungguhnya kaum mukminin itu adalah bersaudara.” (Al-Hujurat: 10)

Dan dikukuhkan pula dengan hadis:

“Barang siapa yang tidak peduli akan nasib saudara muslimnya maka dia bukan daripada golongan mereka.” [H.R Bukhari dan Muslim]

Marilah kita sama-sama saling memperingati sesame kita. Caknalah pada isu semasa umat islam sekarang. Tidak kira di mana. Di Syria, Palestin, Iraq, Afghanistan, Chechen, Mesir, Rohingya, Indonesia dan lain-lain tempat. Mereka adalah orang islam seperti kita. Bantulah mereka setakat mana yang mampu. Hantarkan doa buat mereka. Semoga mereka mampu bahagia seperti kita juga.

Kerana mereka adalah SAUDARA kita sendiri!

masih tidak mahu berbuat apa-apa? hatta berdoa untuk mereka? Maka anda lah manusia paling kejam di dunia ini.

Wallahua’lam.

Comments
2 Responses to “Siapa lebih kejam?”
  1. ila says:

    analogi terbaikk!moga kita dipelihara dari menjadi lelaki tersebut
    ~qunut nazilah~

Leave a Reply

